söndag 26 april 2009

Lära gammal hund sitta?

Jo, men det går nog det också... faktiskt. :-)
Var iväg på vinprovningen i torsdags, i förra inlägget såg ni vad vi provade. Det visade sig att alla dessa viner var "för unga", de skulle helst lagras mellan 10-20 år, så nu har jag lärt mig hur vinet känns när det borde lagras lite till. Eller rättare sagt jag TROR att jag kan känna något sånär om vinets slags strävhet kan "bli bättre" om det lagras lite. Ja, vi får väl se om jag lärt mig nått :-). Drack ett italienskt Ripasso vin på fredagkvällen och vips så kände jag att hmm, det här vinet borde nog lagras lite, tyvärr var det enda flaskan och vinet var köpt i boardershopen i Tyskland, typiskt! Hade varit kul att kunna lägga undan ett par flaskor på lagring.

Appropå lagring så är det så att för många år sedan när barnen var nyfödda så var jag in på bolaget i Borlänge och tog hjälp av systembolagspersonalen för att hitta vin och portvin som skulle kunna lagras. Dessa har sedan lagrats i en källare hos våra goda vänner M&K. Igår kunde jag inte hålla mig längre, utan gick ner i källaren för att se vad jag hade handlat då, för länge sedan, när jag inte visste ett smack och när jag knappt var intresserad. Nu blev jag nästa lite imponerad av mig själv, jag hade valt att köpa 2 av varje, vilket betyder 2 franska röda viner från 1995, 2 från 1997, sedan hade jag valt 2 portvin 1995 och dito 1997. Det gör det lite extra kul ifall någon av flaskorna är riktigt god.
Nu kommer jag tyvärr bara ihåg ett av namnen på flaskorna, så jag gjorde en snabb sökning på "Chateau Margaux 1995" och fick en massa träffar vilket innebär att jag snabbt som attan måste ta mig till källaren igen och fota etiketterna, för oj, hmmm kan det vara så att vinet blivit "lite dyrare" nu? Nä, förmodligen inte, saknas förmodligen någon vikigt beteckning så som Grand Cru eller nått, men oj va spännande. :-) Återkommer i ärendet...

Inga kommentarer: