tisdag 14 april 2009

Alsace och Champagne? Amarone?

När jag förra året fyllde jämna år, sådär ung som bara jag kan vara ni vet, så fick jag av mina kära vänner en vindruvsrad, eller hur jag nu ska beskriva det. Dvs jag äger i tre år en rad med vindruvor på en vingård i Alsace, Frankrike, och med detta följde presentkort på vin att hämtas ut på vingården. Kul grej, men lite halvbesvärlig, eller? Nope, kan inte tänka mig en bättre ursäkt att få resa än att få en sån kul present. Så, den 29 maj styr jag näsan söderut i bil och hämtar upp en eller två goda vänner. Vi drar under lördagen och söndagen genom Tyskland och på måndagen den 1 juni så har jag bokat visning på "min" vingård. Sen vet vi inte riktigt vad vi ska göra, det finns så många najsiga alternativ. Ett av alternativen är att åka till Champagne, ett annat är att titta över kartan och se hur långt det skulle vara att ta sig från Strassbourg till Italien och nått kul område där. Tufft men coolt förslag. Får ta och undersöka Google maps sen, eller någon annan bra sida :-)

Skrev i tidigare inlägg att jag inmundigat god mat och dryck, ja vad annat kan man säga än att jag utvidgat mina vyer vad gäller speciellt drycken. I alla fall om man tittar på prislapparna, men som jag sa så lever man bara en gång, det var sjutton om det man äter och dricker inte då ska vara snuskigt gott! :-D
Ett favoritvin är Amarone, den jag hittills fastnat mest för är en Tommasi (hmm, har smakat ett par andra riktigt goda, men prislappen var väldans häftig, 450:- :-S ). Tommasin håller sig till modesta 259:- .... :-/. Champagne är nog som min bror sagt vid ett eller ett par tillfällen gott men det är nog lite grejjen att det är just champagne, jag känner förmodligen inte någon skillnad om jag dricker ett 60:- bubbelvin, men ack va härligt att ändå veta att det är Champagne :-).

För något år sedan sa maken att jag inte hade någon hobby, och ja det har ju stämt, inte något riktigt intresse, mer än när det gäller att läsa på för något nytt tekniskt inköp. Nu har jag skaffat mig en hobby, precis i linje med god mat och dryck. Jag har gått med i munskänkarna, ett "vinprovningssällskap". Har hunnit med två provningar, och inte vilka som helst. Har fått förmånen att få testa champagne från -60, bordeaux från -53 och chianti från -60, vi testade dessa i sällskap med deras unga motsvarigheter så att vi skulle kunna jämföra.
Andra provningen var 5 st Montecillo Rioja viner, och vinmakerskan från Bodega Montecillo var här och pratade. Väldigt intressant och kul. Målet med den här nya hobbyn är att lära mig passa ihop vin och mat, vi får väl se hur det går.
So long for now.

Inga kommentarer: