fredag 17 april 2009

Kan det bli bättre än en fredag?

Åh så härligt, fredag kvällning och solen skiner och jag har hunnit handla inför helgen. Sitter och varvar ner lite innan det är dags att ta tag i matlagningen, eller mat och mat, hemgjord pizza blir det idag. Mums! Sitter och smuttar på en Montecillo Reserva (Rioja) och laddar inför degknådningen.
Pizzan brukar bli kanongo! Gör en pizzadeg och som "grundning" på bottnen istället för nått rött tjafs :-) så kör du ner ca 50 gr ruccola, 1-2 msk olivolja och en vitlöksklyfta i mixern. Bred på denna gröna sörja på pizzabottnen. På med tomatskivor och riven ost, kanske lite grönmögel eller taleggio också, någon god salami i strimlor och gröna oliver, in i ugnen och grädda, på med färsk ruccola, parmaskinka och pinjenötter när den kommer ut, mmmm momsig jaaaaa!
Aldrig fel med ett gott rött till detta! Har upptäckt Ripasso vinerna, mycket goda, inte tillnärmelsevis så dyr som Amaronen, men liknar ändå Amaronen då även Ripasson är gjord på torkade vindruvor. Haha, "skräpet efter Amaronetillverkningen" tas tillvara, kan det vara lite Grappa över det hela? ;-). Appropå Grappa så ska det bli min nästa utmaning har jag tänkt mig, har testat en eller två gånger och det var hemskt, men har lärt känna ett par Grappa fantaster, så jag ska få lite tips, vi får väl se! Dom lyckades i alla fall få mig att dricka Cognac och tycka att det är fantastiskt gott... En månads hårt träningsläger, sen så var man fullfjädrad Cognac fantast ;-).
Näpp, nu har jag varvat ner lite, så nu ska vi sätta pizzadeg, cu!

Inga kommentarer: