måndag 31 augusti 2015

Guldbröllop och björnmöte

Det blev en helg med lite action :).
På fredagen hade D och jag 22 årig bröllopsdag, vi firade med champagne, räktoast, lammfärsbiffar och en lemon curd cheesecake. Gott! Tog ledigt en sväng mitt på dagen för att skjutsa farmor till frissan så att hon kunde bli lite fin i håret till lördagen.
På lördag morgon drog jag ut en sväng med grannarna Lisa och Sara, vi skulle jogga upp till Gimmen och vända, en tur som brukar bli 8,6 km. Men ungefär vid Bergkvarndammen hojtade både Lisa och Sara till, jag hann fundera på om det var en orm i vägen innan jag fick se den, björnen som sprang lite lätt över vägen, ca 10-15 meter bortanför oss. Wow vad häftigt och läskigt.
Vi vände tvärt, och konstaterade att vi vände ifall att det skulle vara några ungar i närheten, joggade 150 meter och kom på att det här måste vi snabbt ut på Facebook med, för det var ju riktigt coolt.
Vid 14 på em fick D ett telsamtal från en bekant som meddelade att dom skjutit en björn, och efter att ha sett bilder på den så är jag säker på att det var vår björn, stämmer med området där dom sköt björnen också. Det var en hona, 2-4 år gammal, dvs en vuxen ungbjörn, på 71 kg. Den såg maffigare ut i verkligheten än på bilden nedan, men så är det väl alltid.
Joggingturen blev lite längre än tänkt då vi snabbt fick "omorganisera" den, ca 9,3, så det var ju bra. Nu har jag en ny bana att springa där risken att möta björn är mindre än skogsbiten upp mot Gimmen.


Kl 14 på lördagen träffades vi hela familjen på Haganäs för att fira mamma och pappa som hade guldbröllop, ja egentligen hade dom det på fredagen, precis som vi, men det passar bättre att fira på en lördag eftersom vi har några som åker några mil och vi gärna firar på dagen istället för kvällen.
Vi hade en fantastiskt trevlig middag med god mat, god dryck och framförallt trevligt sällskap!

På söndagen satt jag i solstolen någon timme på fm, åkte sedan till Borlänge för att fixa en ny baddräkt till crawlskolan som börjar i september. Tog en joggingtur på kvällningen på 9,2 km och sedan var jag mer eller mindre helt utslagen, så där härligt trött och slut, så inatt har jag äntligen sovit som en klubbad oxe och jag hoppas att jag håller mig pigg.

Inga kommentarer: