söndag 10 maj 2009

Semestur

I torsdags kom så äntligen erbjudandet från Mina Vingårdar, det vin som jag skulle få köpa och hämta ut på min vingård i Frankrike. Jag valde efter viss tvekan (man är tvungen att välja utan att ha smakat, bara på beskrivningen) en låda Pinot Gris Herrenweg 2006. Den har friskheten och komplexiteten som en Riesling och det exotiska som en Gewürztraminer erbjuder. Passar till patéer, fläskrätter, confit på anka(?!?!) och kraftfulla ostar. Passar bra till delikat asiatisk mat (kan asiatisk mat vara odelikat?)
Well well, har beställt vinet så nu är det bara å åk, ner till Turckheim och hämta mitt vin. :-)
Pratade med M häromdagen, vi siktar in oss på lite vandring någon dag, gärna på "en höjd" (hoppas på alperna) så vi får se lite av den vackra naturen. Tänk dig en rygga med lite gott att äta och en god flaska vin att dela på när vi sitter där i alpsluttningen. Kan det bli bättre?
Mina böcker dom i fredags, kartbok över Europa och en Michelin guide över vindistrikten. Lite tips på boende och mat samt sevärdheter fanns det med, samt en liten beskrivning av måååånga vingårdar. Många bra att ha tips, så det blir en perfekt kompanjon på resan.
Inte annat än att jag blir ännu mer sugen på att resa innan jag ens genomfört denna, så nu sitter D och jag och tittar på hur vi på enklaste och bästa sätt (& billigaste eftersom vi är från Gagnef) kan ut och resa med bil i Alpländerna. Men hur vi ska få ihop sex veckors semester i Gimmen utan att tappa en dag där med 10 dar i Europa, den matten får jag inte riktigt att gå ihop. :-/
Söndagen kommer tillbringas framför kartbok, michelinguide och pc så nu har jag inte tid att skriva mer :-)

1 kommentar:

mor o far sa...

känns som vår planering av Eurotouren 1992. Vi visste inte vart vi skulle (utöver Barcelona) så vi kunde inte köra fel, HÄRLIGA 800 MIL.