söndag 19 juli 2009

Tur i oturen

Jahapp, så har J sr varit i farten igen då! :-(
Mellan torsdag och fredag så bodde J för första gången hemma helt själv medan vi bodde i Gimmen. På fredag fm så cyklade han och en kompis upp till Gimmen för att njuta av det vackra vädret, men med bara 1 km kvar så vurpade J rejält och fick ringa efter mig (som satt och njöt med en bok i solen). Utryckning och färd till akuten i Falun eftersom J var rätt säker på att ett par av fingrarna var brutna, och med den rutin han har så trodde jag honom..... På vägen in så var han så arg att han nog höll på att spricka, för han skulle då inte ha nått j-vla gips nu när det går att bada. Tur i oturen så visade det sig att det "bara" var en spricka i långfingret, så han har ett slags stöd"bandage" som går att ta av och på, så det går att bada för fullt, bara man kommer ihåg att vara försiktig. Så det slutade med en glad J och vi hann tillbaka medans det fortfarande var varmt och soligt.
Fyra dagar har vi hunnit med att njuta i stugan innan regnet slog till igen. Men fyra dagars paradis gör mycket åt själen. Sola, läsa och bada, i nämnd ordning, är det som är på schemat dessa dagar. Kan inte bli bättre!
Idag har vi passat på att åka till Borlänge och försökt göra ärenden när vädret ändå var "mindre bra". Målet var att hitta möbler till nya uteplatsen, men det bidde inget. I morgon satsar vi på Solvarbo och möbelaffären där, dom brukar ha ett mycket stort sortiment att välja och vraka bland.
På em kom långa lillebror med familj och hälsade på, så J sr gjorde en smarrig jordgubbstårta som han bjöd på, och med tanke på att vi för en gångs skull såg kusinen ta om så bör det den ha gått hem :-).
Idag ska jag bjussa på thaimat här hemma, det är bland det bästa jag vet, både för att det smakar så gott, men nästan mest för att det är så enkelt.
Det går nästan inte en dag utan att jag är och bläddrar i nya kokboken "100 pastarecept", finns ruggigt mycket smaskigt där, OCH ENKELT, det vi hittills har provat har visat sig motsvara alla förväntningar :-). Sugen på att prova en hemgjord tomatsoppa med pasta i, men familjen sätter sig lite på tvären :-/. Vad är det med soppa som får så många att protestera? Jag älskar soppa, och jag älskar pajjer, på både tvären och längden... mmm kanske man ska ta och göra en paj, med en massa grönsaker till. Fick en hemmagjord salladsdressing av en vän, jösses va god den är. Så snart jag lagt vantarna på receptet så ska jag lägga ut det här, för det är som L sa: Man blir beroende ;-)

2 kommentarer:

Familjen Erlman sa...

Tårtan var smaskens, tack så mycket!

Toini sa...

Hoppas du hittade trädgårdsmöbler och att det har slutat regna.

Här jobbas det men snart får vi ju besök, så då får jag ha en veckas semester.

Ha det bra!