fredag 16 april 2010

trött i ögat :-)

Ja mosig eller mossig, så känns det just nu i huvudet. Beror helt enkelt på att jag torsdag morgon vaknade vid 6 (sovmorgon!), började jobba vid 8 och jobbade till kl 18. Kl 18 for jag hem och försökte lägga mig för att sova, men ack nej, inte en blund. Låg i alla fall och vilade i ett par timmar. 21.20 tog jag bilen ner till Borlänge och jobbet och körde sedan till kl 06.00 i morse. Hem, dusch, kasta sig i sängen 6.40 och här blev det tilt, kunde bara sova till 10.30 sedan var det helt kört. Nåja, ett nattskift avklarat, 4 to go, fast de ligger utspridda under april och maj, så det blir nog bra med det.
Jag förstår inte hur folk klarar av att jobba skift, det är ju vansinnigt jobbigt. Man jobbar 7 dagar på raken, 06-14, 14-22 eller 22-06, när man är i tur att köra helgen så är det tre pass, fredag, lördag och söndag, resten två pass av var, dvs mån-tis, ons-tors. Alltid börjar man med fm, sedan em och sen natt. Beroende på vilken dag man börjar så (alltid måndag, onsdag eller fredag)... Om ni hängde med... Så det gänget som gick av i morse med mig börjar igen på onsdag, dvs 4 dagar ledigt, nej, vette sjutton om omaket med nattjobb uppväger, man blir ju så himla trött! Jag var inte tröttare än någon av de andra så hur pallar dom år ut och år in? Vissa har jobbat 20-30 år så här!
Så varför nattskift för mig? Jo, jag bestämde för mig själv direkt när jag fick jobbet att jag skulle gå med ett dagskift och ett nattskift per skiftlag, så nu är det bara att bita i det sura äpplet ;-). Men jag måste säga att det inte är dumt alls, för det första kan jag koncentrera mig till 100% med de jag är ute med, inga störande telefoner, möten eller mail som jag måste gå undan för, och så får man möjligheten att se om det skiljer något mellan dag och natt arbetet.

Nå, så hur trivs jag nudå, så här när 2½ månad gått? Jo, jag trivs bra, det är kanonkul. Lite "konstiga" saker ibland, människor är verkligen olika på alla möjliga sätt vilket gör att jag hamnar i vitt skilda situationer hela tiden. En del är driftiga, en del vill ha allt serverat på silverfat, en del vill bara gnälla och andra är rädda att ligga till last. Ja, det är verkligen kul och spännande. Jag lär mig ofantligt mycket hoppas jag och känns det som.
De tyngsta inledningsbitarna är nu avklarade, att träffa all organisation omkring vår, och utbildningar för det ena och andra (ex. arbetsmiljö, kemikaliekontakt, föreståndare brandfarliga varor, tillståndsansvarig för heta arbeten, ekonomi... you name it), men nu tror jag att det ska kunna gå att börja jobba mer normalt, att vara på plats mer och verligen strukturera upp all information jag samlat på mig för att ur den försöka coacha laget åt samma håll, ännu lite effektivare och ännu lite bättre.
Ja, vi får väl se... men nu känns det som jag måste lägga mig och sova, natti ;-)

1 kommentar:

LL sa...

Ja, vad var det jag sa? Du klarar dig galant! Duktig du!