lördag 27 mars 2010

London om en uke

Jepp, om en vecka åker familjen till London, den 5/4 närmare bestämt. Till sällskap har vi familjen F, ska bli grymmekul! Nu går jag och våndas lite och tänkte att någon kunde ge något bra tips!
Jag har själv tappat räkningen på alla gånger jag varit i London och jag har vid varje tillfälle försökt lägga något nytt kulturellt av intresse till "samlingen", så för min del så kommer jag att funka som en "reseledare" som ska guida runt barnen på sånt som man inte bör missa. Drog ut en lista från nätet på saker man inte bör missa och lät barnen kryssa i sådant som de tyckte kunde vara intressant.
Vad som blev kvar på listan då:
  • Tower Bridge
  • Madame Tussauds
  • London Eye
  • Big Ben
  • London Dungeon
  • London Trocadero och Funland
  • Sherlock Holmes Museum
  • Turistbuss/Rundtursbussen med dubbeldäckare

Nu finns det ju oändligt mycket mer än detta men frågan är vad vi inte borde missa, dvs 4 barn, 11-16 år, vad bör vara ett måste om man åker till London??? Då menar jag att det ska finnas lite intresse i det för barnen. Själv tycker jag Tower of London, men möts med skepsism. Har någon kört en sån där "Walk", är det något att satsa på?

2 kommentarer:

HELsMAMMA sa...

Tower of London - mycket att se, jag gillar det. Har inte gått med på en "Walk". London Dungeon har jag inte varit på men tror att det kan vara riktigt bra. madame Tussauds tycker jag själv är överskattat, och mycket köer är det också. Imperial War Museum gillar min bror mycket. Annars är Tate Modern ett modernt konstmuseum som ofta har udda och roliga utställningar, också på sydsidan av floden rätt nära London Dungeon. Men det beror förstås på intresse... Covent Garden är ett mysigt område att gå omkring i, fika eller äta. Så är Greenwich ett favoritställe nuförtiden, parken är fantastisk, men det ligger ju litet avigt till. Man kan förstås åka båt dit.

Familjen Erlman sa...

Håller med Eva, Covent Garden! Men har även kommit på The Globe (läraren i mig talar kanske :-) Att se den teater (återuppbyggd) som Shakespeare spelade i är en ruggigt härlig känsla. Visst ungdomarna kanske tycker det är dötrist, men är rädd att denna herre kommer de aldrig ifrån och att se Romeo & Julia med Leonardo Di Caprio är riktigt ok om man är ungdom. Men sedan är det ju som jag sagt tidigare HARRODS och SOHO!!! shopping