måndag 23 november 2015

Matsafari mm

Ännu en vecka har gått, det går med väldigt fart måste jag säga.
På onsdagen blev jag tvungen att städa bort allt vad silververkstad innebär (utom ugnen som hittat en skapligt bra plats). Allt för att röja och städa inför matsafarit som gick av stapeln på lördagen.
Vi tjuvstartade och bjöd M & K på middag på fredagen, det var allt för länge sedan. Det var mycket trevligt! Vi hade beställt Tapas på Blå lågan och sedan hade jag gjort en Paneng Curry gryta. Helt ok!

På lördagen var jag och tränade på fm och D kokade öl och vid 15 tiden började vi göra oss i ordning för Matsafari. Det dukades och planerades upplägg och 16.30 var vi i bystugan och förberedde oss att ta emot gästerna. Vi bjöd på Prosecco och när alla var samlade fick man ett tjusigt kuvert som meddelade gästerna vart de skulle ta vägen.

D och jag hade ansvar för förrätten för fyra par, vi gjorde en toast med en röra av finhackat torkat rökt kött och rödlök i cremefraice. Till det serverade vi en bourgogne. Men innan så fick gästerna en munsbit av anklever och prosecco.

Varmrätten avnjöt vi bara 150 meter bort, och vi fick en smaskig kinesisk kryddstark gryta och ett gott rött vin. Mums!
Efterrätten intog vi ytterligare 150 meter bort, där var det var en Ahlgrens bilar panacotta som serverades. Väldigt spännande och gott, om än något mäktig. Till det fanns ett stort utbud av olika avec. Jag valde en Whiskey enbart pga namnet, Port Charlotte, och det var en riktigt lyckträff!
Bilden nedan är från desserten.




Det blev en sen kväll, i säng 5h senare än brukligt, vilket gjorde att det vart en seg söndag. Men först var det städning av bystugan och sedan gjorde jag klart all ekonomisk redovisning och lämnade ifrån mig allt så att jag kunde släppa och slippa ha något hängande över mig.
Lite fryssen på em, så en bastu gjorde susen samt en god pasta carbonara. 

Kl 19 låg jag i sängen och försökte hålla ögonen öppna, men jag gav upp och sov hela natten till klockan ringde kl 5.00, så då var det iväg och vardag igen.

Inga kommentarer: