söndag 8 november 2015

En trevlig helg

Mitt kök mässan. Tredje året på raken som vi är dit i goda vänners lag. Inte heller i år blev vi besvikna.
Vi började redan på tåget, båda paren hade kommit överens om att ta med något tilltugg och champagne. Ibland när man pratar champagne med folk så menar dom bubbel i allmänhet, men inte här, inte dessa två par :).
Lustigt nog hade båda paren med sig anklever i olika format, så vi mumsade väldigt tjusigt på tåget ner. Tror det var fler som var lite avundsjuka.

På kvällen gick vi och åt på Riche, vi har varit där en gång tidigare. Den här gången var det absolut knökfullt med folk och myskänslan var inte lika fin som senast. Vi åt dyrt och gott i alla fall. Ankbröst till D och jag tog lamm.

På lördagen såg vi till att vara ute vid mässan när de öppnade vid 10. Vi gick runt en timme och kände av atmosfären och kikade på vad som fanns, för kl 11.00 hade vi bokat en specialprovning med Louis Roederer champagne. Vi var 12 lyckliga som fick "äran", vi hade bokat det hemifrån långt innan.
Vi provade 4 st
Roederer Brut Nature 695:- - väldigt torr, mycket syra, ett måste att ha något att äta till, ex. en cheddar eller skagenröra
Roederer Brut Premier 399:- - fyllig, passar både som aperitif och till mat
Roederer Rosé 2010 549:- - Mycket trevlig, bärig. Man kunde bara ana en rosa färg i vinet om man hade ett annat vitt bredvid.
Roederer Cristal 2007 1599:-  Mjuk, rund

Sammanfattning, jag föredrar Brut Premier och Rosé, men tittar man på priset så blir det Brut Premier.

Vi var runt och provade en massa andra champagner också, en som kom högt på listan blev Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut 499:-. Jag tror jag vill prova den och Roederer Brut Premier sida vid sida för att göra en bra ranking. :)

På lördagen sprang vi på ett par trevliga par från Djurmo och fick ett mattips till kvällen som lät intressant. Vi hamnade på Burger & Lobster på Norrlandsgatan. Ett lite annorlunda upplägg med enbart 3 varmrätter att välja på och ingen förrätt, tror inte heller att det fanns dessert. Men det var gott och trevligt. De tre rätterna att välja på var hamburgare, hel hummer (grillad eller ångad) och hummerkött i bröd. Ingen av oss tog den sistnämnda så den vet jag inte ens hur den såg ut. Men D och jag delade på en hummer och en hamburgare och det var riktigt gott båda rätterna. Kan rekommenderas om sällskapet kan enas :-P.
Hummern och burgaren.
Här testar Helena och jag ostron och champagne, mums!
Vi lyckades även "lura" ett äldre par från Gotland att de skulle smaka ostronen :-)
Werners gourmet sålde anklever i olika kryddningar, vi köpte anklever med cognac och hämtade champagne och åt som lunch.

Sammanfattningsvis, vilken dag! Anklever, ostron och hummer samt champagne "i massor" på en och samma dag. Jag tror jag(vi) kan räknas till en äkta sybarit!

Idag tog vi 11.45 tåget hem och var hemma till 14.30, lite smolk i bägaren, var ut och joggade direkt vid hemkomsten och tyvärr hände något i vaden redan efter 2,5 km igen så jag fick gå 2,5 km hem. Nu är jag stel och ömklig (läs sur för att träningen förstörs) och skadad igen. Det verkar inte bättre än att man måste vara sjukt försiktig när man närmar sig 50 :( 


1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en härlig helg. Jag är jätteförsiktig med träning förresten..... / A