lördag 8 maj 2010

Bakning och blanc de blanc :-)

J:jr har bakat i veckan. Han har prao:at på Gustafs bageri. Han fick mycket bra vitsord och han tyckte det var kanon kul. Han fick vara med och baka, göra smörgåsar, smörgåstårta och packetera en massa. Lite problem med logistiken, men det löste sig med Big R&C på torsdag lunch och jag hade väckarklockan på till 11 på fredagen efter nattskiftet, trodde definitivt inte det skulle behövas, men NATURLIGTVIS, när jag för första gången ÄNTLIGEN sover mer än 3½ timme så ringer klockan!!! Jaja, shit happens.
J:jr hade klipptid på salong Liva till 13.3o, så lite sallad till lunch och sedan lite inköpt av godis och päron till mormor B 97 så var det bara att inställa sig till klippning. J:jr är lite bestämd hur han vill ha det, så han hade letat på foton på nätet som han skrev ut och gav frisör eleven. Efter 1.15 var klippningen äntligen klar (ja, han har faktiskt grymt mycket hår) och han var grymt nöjd. Kul!!! Nu vill han ha svarta slingor också, vi får se hur det bli... kostar ändå en del.

Igår var jag på kursavslutning på munskänkarna. 3 champagne, 2 mousserande, två dessertviner och en fantastisk bread pumpkin soppa och tre olika tilltugg, så som kronärtskorka med mozzarella, pizza med getost och pinjenötter samt en västerbottenost paj. MUMS!!! Passade perfekt till champagne!

IDAG var jag på RIKTIG champagne provning. Vertikalprovning, Franck Bonville med champagne från 1961-2005.
Gissa om vi var premierade! Gick inte att köpa många av dessa champagner alls, utan Bonville gick in och sponsrade från sin egen privata källare. Hur coolt är inte det!!!! En unik provning med andra ord! En av favoriterna var den från 1996 och 1988. Det från 1961 var fantastiskt gott, men lite mer udda. Det var lagrat på ek i början, och ger med andra ord en lite annorlunda karaktär, men inte alls dumt, hamnade på min 3:e plats. Det var en provning med 100% blanc de blanc, premier cru. Innan igår trodde jag inte att jag "tyckte om" blanc de blanc, men det verkar som att smaken utvecklas med åldern! :-)

2 kommentarer:

HELsMAMMA sa...

Kan man få se bild på nya frisyren?
Och det är klart att han skall ha slingor...

Familjen Erlman sa...

Härligt, jag vill ställer gärna upp på en Blanc de Blanc provning i Sifferbo vid tillfälle. Låter ljuvligt.