torsdag 2 augusti 2007

Kattungar 1/8



I går natt föddes i vårt hem 3 små gulliga kattungar. Mamman är en vanlig bondkatt, svart och vit, pappan är, tror vi, en gul/orange Maine Coon.

Strax före kl 4 på morgonen hoppade Missen upp i vår säng och började oroligt söka vår uppmärksamhet. Vi förstod nästan att det var på gång, så vi följde med henne ut till lådan som vi bäddat i ordning till henne och där hoppade hon i.
Kl 4 föddes första kattungen, och strax efter kl 05.00 föddes den tredje och sista. Det var en rolig och spännande stund för både mig och resten av familjen. Jag vet inte vem av oss som var mest uppspelt, barnen eller jag. :-)

Första gången mamman lämnade ungarna var drygt 15 timmar efter förlossningen, då gick hon och drack vatten och åt lite mat. Direkt därefter hoppade hon i lådan igen och "höll om" sina små telingar. Jag tycker det ser ut som att Missen är en stolt mor, och hon ser så himla nöjd ut. Vem trodde att det kunde se så ut? Inte jag i alla fall...

2 kommentarer:

Toini sa...

Vad fin den var. Vi har en katt, en hankatt med namnet Hopper.

Ska ni behålla någon?

L8 sa...

Vi funderar på att behålla en eller kanske två. Vi får se, beror nog på hur mycket barnen fastnar för dom.